Ugnsgratinerad aubergine

Min lunch idag bestod av fyra riskakor, så jag ville kompensera det med en ordentligt lagad middag. Improviserade ihop en rätt helt själv, utan recept, och det blev faktiskt riktigt gott!



1 aubergine
1 röd paprika
4 soltorkade tomater (det var allt jag hade hemma, men man kan nog ta några fler)
ca 20 svarta oliver
1 liten burk majs, 150 g
1 paket fetaost, 150 g
en klick (ca 0,5 dl) creme fraiche
Salt
Peppar
Chilipulver

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela auberginen i två halvor och gröp ur dem. Spara innehållet! Salta halvorna lite.

Hacka paprika, tomater och oliver och fräs i olja tillsammans med majs och aubergineinnehållet (det kan räcka att ta lite drygt hälften av innehållet). Tillsätt hälften av fetaosten samt creme fraiche för att det ska röra ihop sig lite. Krydda och smaka av.

Häll grönsaksblandningen i de urgröpta auberginehalvorna och smula resten av fetaosten över. Gratinera i mitten av ugnen ca 30 minuter.

En halva är lagom för en person. Jag tror inte att min överblivna halva kommer vara så god att värma i micron imorgon - nästa gång sparar jag ena halvan samt hälften av röran och osten och gratinerar det innan det ska ätas. Ett tips bara.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Fredrika

Det där verkade väldigt gott! Och så fick du din efterlängtade aubergine ;)

2010-01-14 @ 20:08:31
Postat av: Maria

Det var squash jag var sugen på förut, men det har jag redan ätit ;) Ja, det här blev faktiskt gott, kan rekommmendera det!

2010-01-15 @ 08:56:32
URL: http://savstrom.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Ok ;) en "gurkväxt" iaf :P

2010-01-15 @ 20:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0