Mörkt grovt bröd med sirap och filmjölk

Bakade ett bröd för någon vecka sedan som var både gott, lätt att göra och förhållandevis nyttigt. Bara att blanda ihop ingredienserna och in i ugnen!

Receptet är till två limpor, men givetvis går det bra att halvera mängden.

  • 4 dl vetemjöl 
  • 3 dl grahamsmjöl 
  • 3 dl rågsikt 
  • 4 dl blandade frön (jag hade krossade linfrön, solrosfrön och havrekli. Tror att pumpakärnor skulle vara gott!)
  • 4 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt 
  • 0,5 dl olivolja eller matolja (jag tog lite extra för att det ska hålla ihop bättre.)
  • 0,5 dl mörk sirap
  • 1 liter filmjölk
  • Ställ ugnen på 175 grader.

    Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, bikarbonat och salt i en stor bunke. Häll på olja, sirap och filmjölk och rör om till en jämn smet. Häll smeten i smorda avlånga formar och nagga med en sticka genom hela brödet, ca 25 gånger.

    Grädda i nedersta delen av ugnen i 90-100 minuter.

    Låt bröden stå några minuter i formarna och stjälp sedan upp dem på galler. Täck med bakhandduk och låt svalna ytterligare. 

    Ät dem ljumna nybakade eller skiva och frys in när de svalnat helt.

    /Maria


    Kommentarer
    Postat av: Veronica

    Åh, vad gott! Det måste jag prova!

    2010-01-11 @ 15:01:46
    Postat av: Fredrika

    Jag också. Måste ju prova formen jag ärvt av mormor ;)

    2010-01-11 @ 20:16:29
    Postat av: Anonym

    Jag måste me prova! :D Köpte en brödform o efter de har jag aldrig använt den så e väl dax! ;)

    2010-01-12 @ 01:54:24

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0