Brysselkålspaj

  • 2,5 dl vetemjöl
  • 75 g smör
  • ¾ kesella lätt
  • 3 rödlökar
  • 500 g brysselkål
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 ägg
  • 1 dl mjölk (minst 3 %)
  • 3 dl riven lagrad ost

Hacka mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kesella och arbeta ihop degen snabbt. Tryck ut den i en pajform, nagga med gaffel och låt vila i kyl i 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader (jag råkade ha 250 grader, men det blev bra det med).

Grovhacka löken & dela brysselkålen i halvor. Fräs dem tillsammans i en stor stekpanna och tillsätt salt och peppar. Häll på grädde, koka ihop ca 3 min och låt svalna.

Förgrädda pajskalet ca 10 minuter och vispa under tiden ihop ägg, mjölk och ost. Rör sedan ner äggblandningen i brysselkålsgrädden och häll alltihop över pajskalet.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 35-40 minuter.

Enligt det ursprungliga receptet ska det passa bra med skinka till. Jag tog lite uppkryddade kidneybönor istället och det tror jag är både godare och nyttigare! :)

/Maria


Kommentarer
Postat av: Lina

Vem?

2010-01-12 @ 16:13:20
Postat av: Maria

Vem av oss byter ut skinkan mot kidneybönor? :p Men jag ska genast korrigera inlägget!

2010-01-12 @ 16:49:20
URL: http://savstrom.blogg.se/
Postat av: Veronica

Herregud lagar du sånt här i vanilga fall en vardagskväll?

2010-01-12 @ 20:46:36
Postat av: Maria

Haha just det här var faktiskt ett recept som jag gjorde förut, hade matlåda i frysen och kom på att jag ville tipsa om det. Men tänkte göra grönsakspaj idag, hade bara inte tillräckligt med tid :)

2010-01-12 @ 21:52:08
URL: http://savstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0