Krämig tomatsoppa

Idag gjorde jag tomatsoppa hos mormor. Det var också hennes huvud som stod för receptet:

2 port.

Purjolök
½ ask naturell färskost
1 burk krossade tomater
Smaksättare

Vi använde purjolök för det var det enda vi hade. Annars kanske det är bäst med vanlig gul lök. Men purjolök var jättegott också. Började med att strimla en del av det gröna på purjon och la undan för att ha som dekoration på soppan. Sen strimlade jag en del och fräste i lite smör i en kastrull. Sen la jag i färskosten och efter det tomatkrosset. Lät puttra lite. Sedan körde jag några varv med mixerstav. Sist kryddade jag och spädde med lite vatten. Vi använde timjan, lite socker och worcestersås men man kan nog ha i lite vad man vill. De krossade tomaterna var också smaksatta med örter. Färska örter är nog väldigt gott och någon fond eller buljong.

Tyvärr hade jag inte med mig kameran.

/Fredrika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0