Indisk kikärtsgryta

Jag tycker faktiskt att det här med en gemensam receptblogg är en riktigt bra idé och jag har lite dåligt samvete över att jag varit en så dålig bloggare. Nu är det i alla fall dags att lägga in några recept som jag provat sedan sist!

Ingredienser (4-5 port)
2 burkar kikärtor (800 g)
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 gröna paprikor
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk hel kummin
1 tsk grovmald svartpeppar
1 burk hela tomater (400 g)
0,5 tsk sambal oelek
2 msk pressad citronsaft
0,5 tsk salt

Gör så här
Spola av kikärtorna med kallt vatten. Skala och hacka lök och vitlök. Skär paprikorna i stora bitar och fräs tillsammans med lök, ingefära, kummin och peppar. Rör ner kikärtor, tomater, sambal oelek, citronsaft och salt. Koka upp och låt koka i 1-2 minuter så att allt blir genomvarmt.

Enligt det ursprungliga receptet ska denna rätt serveras med mezeyoghurt och bröd. Jag blandade med ris istället och frös in som matlådor. På så vis räcker grytan dessutom lite längre - jag fick fem (ganska stora) portioner.



 
 

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0